Luar Negara

Hari Ibu Kota Kazakhstan beri Penghormatan kepada Simbol Kemajuan dan Kemodenan Bangsa

Sukar untuk dibayangkan bahawa pada 23 tahun yang lalu, Nur-Sultan (pada masa itu dinamakan semula dari Akmola menjadi Astana) tidak dikenali di dunia.

Almaty merupakan nadi Kazakhstan, baik dari segi pentadbiran kerajaan, begitu juga secara diplomatik dan kewangan.

Walaupun Almaty boleh dikatakan terus memainkan peranan penting dalam kegiatan perniagaan dan kehidupan budaya Kazakhstan, Nur-Sultan telah menjadi pusat pentadbiran politik Kazakhstan dengan baik.

Yang lebih mengagumkan, adalah bahawa ibu kota termuda itu juga berkembang menjadi pusat serantau yang sering menjadi pusat acara antarabangsa yang luar biasa.

Kenyataan bahawa Nur-Sultan kini menjadi bandar yang benar-benar moden dan hab kewangan serta logistik yang terkemuka dikaitkan dengan cita-cita Presiden Pertama Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev.

Dialah yang mengemukakan inisiatif berani untuk memindahkan ibu kota dari Almaty ke Akmola, yang kemudian berjaya meyakinkan parlimen negara itu pada 6 Julai 1994 untuk menyetujuinya.

Pada 10 Disember 1997, kota Akmola secara rasmi menjadi ibu kota Kazakhstan dan pada 6 Julai 1998, kota itu dipersembahkan kepada dunia sebagai Astana.


Sejak peristiwa penting bagi Kazakhstan, jumlah penduduk Nur-Sultan meningkat tiga kali ganda selama 23 tahun terakhir sehingga mencapai lebih dari satu juta.

Lebih dari seribu blok pangsapuri baru telah dibina untuk menyediakan tempat penginapan moden bagi menampung pertambahan penduduk di bandar ini.

Evolusi dan pengembangan ibu kota yang dinamis telah ditandingi oleh kemajuan penduduknya yang semakin meningkat, yang telah berpindah ke Nur-Sultan dari seluruh Kazakhstan dan seterusnya berusaha untuk kesejahteraan diri dan menyumbang kepada pembangunan negara.

Perkembangan Nur-Sultan yang mengagumkan sejak dua dekad yang lalu boleh dianggap sebagai kisah kejayaan yang sebenar. Lokasi bandar yang menguntungkan di bahagian tengah Kazakhstan dan seluruh benua Eurasia menjadikannya hab pengangkutan, komunikasi, logistik dan kewangan yang relevan.

Jambatan semula jadi antara Timur dan Barat menjadi titik integrasi ke dalam ekonomi global untuk rantau ini.

Oleh sebab inilah ibu kota telah menjadi pusat perniagaan utama Kazakhstan, dengan pengeluaran perindustrian meningkat lebih dari tiga puluh kali ganda.

Inilah sebabnya mengapa Nur-Sultan menjadi lokasi untuk Pusat Kewangan Antarabangsa Astana, boleh dikatakan yang paling maju seumpamanya di Asia Tengah dan kawasan sekitarnya.

Perlu diingat bahawa sebagai hab kewangan, perdagangan dan pengangkutan, Nur-Sultan juga merupakan pusat yang muncul untuk inovasi, teknologi hijau, dan pembangunan lestari.

Peranan yang dilakukan dengan sempurna ketika menjadi tuan rumah EXPO 2017, dengan penyertaan 112 negara, tertumpu pada tema tenaga masa depan.

Kini, Pusat Antarabangsa untuk Teknologi Hijau dan Projek Pelaburan meneruskan legasi pameran.


Ibu kota Kazakhstan memainkan peranan politik dan budaya yang semakin meningkat dalam masyarakat antarabangsa.

Ini telah menjadi pusat diplomasi di mana inisiatif serantau dan global dilancarkan untuk mempromosikan keamanan dan kerjasama, meningkatkan perdagangan, dan mendorong pembangunan berterusan.

Sebagai contoh, Nur-Sultan adalah tempat Presiden China Xi Jinping mengumumkan pelancaran One Belt One Road pada september 2013, inisiatif penyambungan lintas benua utama yang disumbangkan oleh Kazakhstan.


Pada bulan Mei 2014, perjanjian penubuhan Kesatuan Ekonomi Eurasia ditandatangani di sini, yang merangkumi cadangan yang dikemukakan oleh Nazarbayev dua puluh tahun sebelumnya.


Sebagai tambahan, pada bulan Disember 2010 Nur-Sultan menjadi tuan rumah sidang kemuncak Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama di Eropah (OSCE).

Pada pertemuan itu, Deklarasi Astana diadopsi, yang mengemukakan visi berani untuk masa depan Eurasia.

Baru-baru ini, kota ini telah menjadi tuan rumah 15 pusingan Proses Astana, yang menyatukan pihak-pihak utama dalam krisis Syria.

Sebenarnya, baru-baru ini diumumkan bahawa perbincangan pusingan ke-16 akan berlangsung pada 7-8 Julai di Nur-Sultan sebagai usaha berterusan untuk mencari jalan damai bagi salah satu konflik paling merisaukan dalam sejarah baru-baru ini.

Mereka yang kurang kenal dengan Kazakhstan mungkin tertanya-tanya mengapa sebuah bandar muda seperti Nu-Sultan akan menjadi platform yang ideal untuk mengadakan pertemuan penting tersebut.

Namun Kazakhstan secara konkrit memposisikan dirinya sebagai orang tengah yang objektif dan berkecuali dalam konflik dan krisis global, serta anggota masyarakat antarabangsa yang dapat dipercayai.

Atas sebab inilah negara sering mengadakan acara politik penting di ibu kotanya.


Dalam bidang keharmonian etnik dan agama, ibu kota ini juga terus menjadi tuan rumah Kongres Pemimpin Dunia dan Agama Tradisional selama tiga tahun, yang diiktiraf sebagai platform global yang relevan untuk dialog antara agama.

Ini kerana, Kazakhstan terdiri dari masyarakat pelbagai etnik dan agama, yang terus hidup dalam kedamaian dan keharmonian selama beberapa dekad.

Kongres ketujuh dirancang untuk berlangsung tahun ini, tetapi kerana cabaran global yang berterusan dengan pandemik COVID-19, acara tersebut ditangguhkan hingga tahun hadapan.

Ketika negara merayakan Hari Ibu Kota pada 6 Julai, Nur-Sultan terus berkembang baik dari segi ukuran dan penduduknya serta dari segi kepentingan globalnya.

Asas yang kuat telah diletakkan selama 23 tahun agar ibu kota mempunyai masa depan yang cerah tentunya akan melibatkan lebih banyak pertumbuhan ekonomi dan kewangan untuk bandar, penganjuran acara politik yang penting, dan peningkatan taraf hidup bagi penduduk.

Sumber: Astana Times

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: