Luar Negara

Kazakhstan umum inisiatif sosial dan ekonomi untuk tempoh pasca pandemik

Presiden Kazakhstan Kassym-Jomart Tokayev berjanji untuk bekerja dengan mengambil kira inisiatif sosial utama dan mengembangkan persekitaran perniagaan di Kazakhstan, semasa menyampaikan amanat negaradan bangsa pada 1 September, lapor Astana Times.

Menurut Tokayev, pemerintah juga akan berusaha mengembangkan tenaga nuklear dan meningkatkan kemampuan ketenteraan negara itu.

Presiden mengatakan bahwa semua inisiatif bertujuan untuk mendukung Kazakhstan dalam waktu pasca pandemik dan meningkatkan kecekapan penjagaan kesihatan dan pendidikan, dan mencipta “ekosistem yang efektif di pasaran tenaga kerja.”

“Setiap orang yang meragui ketua negara, yang gagal melakukan tugas mereka, yang tidak ingin duduk dan tidak melakukan apa-apa, harus mengundurkan diri dari jawatan mereka.

“Kami kini memasuki tahap yang menentukan perkembangan kami. Negara mesti berfungsi sebagai mekanisme tunggal. Barulah kita dapat mencapai objektif kita,” kata Tokayev.

Dalam amanat negara bangsa, Tokayev mengumumkan lima inisiatif baru utama di sektor sosial, kerana telah menjadi keutamaan bagi pemerintahnya dengan sekitar 50% anggaran untuk tahun 2022-2025 diperuntukkan untuk sektor ini.

Presiden mengumumkan kenaikan gaji minimum mulai 1 Januari 2022, dan ia dijangka memberi kesan kepada lebih dari satu juta orang. Ini adalah kali pertama gaji minimum diubah sejak 2018.

Tokayev berkata, “Saya percaya sudah tiba masanya untuk mengkaji tahap gaji minimum. Di satu pihak, ia adalah penunjuk makro yang paling penting, dan di sisi lain, ia adalah petunjuk yang dapat difahami oleh semua orang. “


Dia menambah bahawa kenaikan gaji akan meningkatkan KDNK Kazakhstan sebanyak 1.5 peratus, menurut projek oleh pakar ekonomi.


Presiden menyatakan pandangannya mengenai perlunya meningkatkan dana upah di negara ini, dengan mengatakan bahawa selama 10 tahun terakhir, jumlah 60 peratus lebih rendah daripada keuntungan pemilik perniagaan.


Dia mengatakan bahawa kerajaannya akan mengembangkan langkah-langkah untuk memotivasi perniagaan untuk meningkatkan gaji pekerja.


Kazakhstan juga akan berusaha untuk mengurangkan beban gaji, kerana Tokayev mencadangkan untuk memperkenalkan satu pembayaran dari gaji dengan pengurangan jumlah beban dari 34 peratus menjadi 25 peratus.


“Ini akan merangsang perniagaan untuk membawa ribuan pekerja dan memungkinkan mereka untuk produktif dalam sistem pencen, jaminan sosial, dan kesihatan,” kata Tokayev.


Pemerintah juga akan menaikkan gaji untuk orang yang bekerja dalam bidang yang dibiayai seperti pekerja di perpustakaan, arkib, dan pekerja institusi budaya.


Dari tahun 2022 hingga 2025, Kazakhstan akan menaikkan gaji sekitar 600,000 orang yang bekerja di ladang secara purata 20 peratus setiap tahun.

Tokayev mengatakan daripada pada tahun 2020, pemerintah menaikkan gaji doktor, pekerja sosial, dan guru.


Negara ini juga akan membenarkan pemindahan sebahagian simpanan pencen pekerja ke bank Otbasy untuk pembelian perumahan seterusnya. Bank Otbasy adalah institusi pengurusan kekayaan kerajaan yang membolehkan warganegara melaburkan dana persaraan dalam harta benda, pendidikan dan kesihatan.


Ini sebagai kesinambungan inisiatif 2020 negara yang membolehkan warganegara menarik sebahagian simpanan pencen masa depan mereka untuk membeli perumahan pada masa ini.

Tenaga nuklear Kazakhstan


Presiden Tokayev mengatakan bahawa Kazakhstan mungkin menghadapi kekurangan tenaga pada tahun 2050, dan negara itu memikirkan sumber alternatif dengan tenaga nuklear yang minima di antara mereka.


“Dalam setahun, pemerintah dan Dana Kekayaan Nasional Samruk Kazyna harus mengkaji kemungkinan mengembangkan industri tenaga nuklear yang aman dan kurang risiko dalam lingkungan di Kazakhstan. Ini juga harus merangkumi pengembangan kejuruteraan dan mewujudkan generasi baru jurutera nuklear yang berkelayakan di negara kita. Tenaga hidrogen juga merupakan sektor yang menjanjikan hasil, ”katanya.


Negara ini telah mengusahakan projek-projek besar dan mencatat kemajuan yang signifikan dalam peralihan ke tenaga hijau. Kazakhstan komited untuk mencapai peneutralan karbon pada tahun 2060 dan menghasilkan 15 peratus daripada jumlah tenaga dari sumber tenaga yang boleh diperbaharui.

Meningkatkan Kualiti Pendidikan

Salah satu keutamaan pemerintahan Tokayev adalah meningkatkan kualiti pendidikan di negara itu, dan untuk tujuan itu, Kazakhstan mengumumkan sokongan khas sektor pendidikan dan pekerja semasa wabak tersebut.


Tokayev mengatakan bahawa sejak Januari 2021, pemerintah menaikkan gaji guru sebanyak 25 peratus, dan akan memperuntukkan tambahan US $ 2.8 bilion untuk menyokong sistem pendidikan selama tiga tahun ke depan.


Dia juga mengumumkan rencana untuk membangun 1000 sekolah baru di Kazakhstan, peningkatan dari jumlah 800 awal pada akhir 2025. Ini sebagai langkah untuk mengatasi kekurangan tempat di sekolah, terutama dalam sistem pendidikan menengah.


Tokayev mengatakan bahawa defisit adalah 225,000 tempat, dan tanpa langkah yang berkesan, ia dapat mencapai satu juta tempat pada tahun 2025.

Pemodenan Politik


Presiden Kazakhstan menegaskan bahawa pemodenan politik adalah salah satu tugas utama dalam rancangan strategi pemerintahannya.


Tokayev mengatakan bahawa dalam dua tahun terakhir, pemerintahnya melaksanakan reformasi yang signifikan dalam bidang ini, termasuk mengurangkan ambang untuk parti-parti politik memasuki Mazhilis – ruang bawah Parlimen – kepada 5% suara yang diterima.


Menurut Tokayev, langkah terpenting dalam reformasi politik adalah pengenalan pemilihan langsung wakil luar bandar, yang secara langsung mempengaruhi kepentingan penduduk desa yang lebih dari 40% penduduk.

Ini akan diperluas untuk merangkumi pemilihan wakil daerah pada tahun 2024.
Kerajaan Kazakhstan juga memperkenalkan kuota 30 peratus untuk wanita dan pemuda dalam daftar pemilih untuk menyokong peranan wanita dan belia.


Tokayev mengumumkan bahawa pada Januari 2021, dia menandatangani Undang-Undang tentang Pengesahan Protokol Pilihan Kedua terhadap Perjanjian Internasional dan Hak Politik, yang bertujuan untuk menghapuskan hukuman mati.


Pemerintah Kazakhstan sesuai dengan keputusan Presiden menyetujui Rancangan Komprehensif untuk Perlindungan Hak Asasi Manusia.


“Dokumen penting ini menetapkan kerangka institusi jangka panjang untuk peningkatan lebih lanjut sistem perlindungan hak asasi manusia di Kazakhstan.” Tokayev berkata.

Menghargai Kemerdekaan: Nilai Nasional Tertinggi


Dalam amanat negara bangsa, Tokayev menyifatkan kemerdekaan sebagai nilai tertinggi Kazakhstan, ketika negara itu menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-30.


“Dalam kesatuan dan keharmonian, kami dapat membina negara baru – ini adalah pencapaian terbesar kami. Kami telah memperkuat semangat bangsa, meletakkan asas yang kuat untuk pembangunan” katanya.


Tokayev mengatakan bahawa “kedaulatan bukanlah slogan kosong, tetapi yang paling penting adalah setiap warganegara harus merasakan hasil kemerdekaan – kehidupan yang damai, keharmonian sosial, peningkatan kesejahteraan rakyat, dan keyakinan orang muda terhadap mereka di masa depan. Semua inisiatif kami bertujuan untuk ini”.


Inisiatif dan pembaharuan baru yang diumumkan oleh Presiden Tokayev adalah kesinambungan dari rancangan strategi pemerintahannya untuk melaksanakan reformasi yang signifikan dalam politik, ekonomi, perniagaan, hak asasi manusia, dan teknologi.

Inilah dasar yang dijanjikan Tokayev sejak hari pertamanya sebagai Presiden Kazakhstan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: